Gerard
SENSEVY
I am an Emeritus Professor of Educational Sciences at INSPÉ Bretagne (formerly ESPÉ Bretagne and IUFM Bretagne), College of Education at the University of Western Brittany.
With a background in mathematics education, mainly at primary level, the main focus of my research is the study of teaching and learning in didactics, and their relationship.
My latest work has led me, as part of a national and international collective, to develop a Joint Action Theory in Didactics, in which I seek in particular to link Didactics to other disciplines in the humanities and social sciences (cognitive sciences, philosophy, anthropology, sociology, psychology, linguistics, history).
A key element of the collective's current research program is Cooperative Dngineering, where professionals and researchers cooperate to design and implement systems together.
I sit on the editorial board of the journal Éducation & Didactique and am co-director of the Paideia series (Presses universitaires de Rennes).
I had quickly learned to tell a horse from a cow, and was full of anxiety to learn more
Mark Twain, Roughing it (1872)
Headlines
Research topics and scientific publications
Research Topics
Teaching and Learning: The Joint Action Theory in Didactics
Towards a Cultural Turn in Education Sciences, Towards Sciences of Culture
- Didactics and theory of action ;
- Mathematics Didactics ;
- Sciences Didactics ;
- Comparatist Approach in Didactics
Articles in peer-reviewed, indexed journals (ACL)
Sensevy, G. (2019). Forme scolaire et temps didactique. Le Télémaque, 55(1), 93-112. doi:10.3917/tele.055.0093 http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20(2019)%20Forme_scolaire_temps_didactique.pdf
Fischer, J.-P., Sander, E., Sensevy, G., Vilette, B., & Richard, J.-F. (2019). Can young students understand the mathematical concept of equality? A whole-year arithmetic teaching experiment in second grade. European Journal of Psychology of Education, 34(2), 439-456. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0384-y
Sensevy, G., Santini, J., Cariou, D. & Quilio, S. (2018). Preuves fondées sur la pratique, pratiques fondées sur la preuve : distinction et mise en synergie. Éducation & didactique, vol. 12(2), 111-125. https://www.cairn.info/revue-education-et-didactique-2018-2-page-111.htm.
Sensevy, G., Quilio, S., Joffredo-Le Brun, S., Morellato, M., & Lerbour, O. (2018). How teachers and researchers can cooperate to redesign a curriculum? In Y. Shimizu & R. Vithal (Éd.), ICMI Study 24. School Mathematics Curriculum Reforms?: Challenges, Changes and Opportunities. (p. 563-570). Tsukuba, Japan.http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20et%20al%20(2018)%20%20teachers_researchers%20can_redesign_curric.pdf
Joffredo-Le Brun, S., Morellato, M., Sensevy, G., & Quilio, S. (2018). Cooperative engineering as a joint action. European Educational Research Journal, 17(1), 187?208. https://doi.org/10.1177/1474904117690006 http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Joffredo-Morellatto-Sensevy-Quilio%20(2018)%20Cooperative%20Engineering.pdf
Santini, J., Bloor, T., & Sensevy, G. (2018). Modeling Conceptualization and Investigating Teaching Effectiveness: A Comparative Case Study of Earthquakes studied in Classroom Practice and in Science. Science & Education, 27(9-10), 921-961. https://doi.org/10.1007/s11191-018-0016-6 (texte accessible en lecture intégrale en ligne à l’adresse https://rdcu.be/bdCjp)
Vilette, B., Fischer, J., Sander, E., Sensevy, G., Quilio, S. & Richard, J. (2017). Peut-on améliorer l’enseignement et l’apprentissage de l’arithmétique au CP ? Le dispositif ACE. Revue française de pédagogie, 201(4), 105-120.
Morales, G., Sensevy, G., & Forest, D. (2017). About cooperative engineering: theory and emblematic examples. Educational Action Research, 25(1), 128?139. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Morales,%20Sensevy%20&%20Forest%20(2017)%20About%20cooperative%20engineering%20theory%20and%20emblematic%20examples.pdf
Sensevy, G., & Vigot, N. (2016). Modélisation de l’action et contrefactuels. Un exemple exploratoire en didactique. Tréma, (45), 83-91. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Vigot%20(2016)%20Modelisation%20de%20l’action%20et%20contrefactuels.pdf
Lefeuvre, L., Maisonneuve, L. & Sensevy, G (2016). Écrire pour lire, lire pour écrire au CE1 : L’exemple du travail sur « Le loup et l’agneau ». Repères, 52, p. 173-158. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/reperes-962-52-ecrire-pour-lire-lire-pour-ecrire-au-ce1-l-exemple-d-un-travail-sur-le-loup-et-l-agneau.pdf
Santini, J., & Sensevy, G. (2016). Le sismographe mécanique : une image d’Epinal ? Construction d’une signification partagée d’un instrument et potentialités didactiques associées. Recherches en didactique des sciences et des technologies, 14, 37-62. [texte intégral]
Sensevy, G. (2015). Apprendre : faire apprendre. Revue française de pédagogie, 192, 109-120. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20(2015)%20Apprendre,%20Faire%20apprendre.pdf
Sensevy, G., Quilio, S., & Mercier, A. (2015). Arithmetics and Comprehension at Elementary School. In X. Sun, B. Kaur, & J. Novotná (Éd.), ICMI Study 24. Primary Mathematics Study on Whole Numbers (p. 472-479). Macao, China, University of Macau. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20et%20al%20(2015)%20ICMI%20Study%2023.pdf
Sensevy, G., Gruson, B. et Forest, D. (2015). On the Nature of the Semiotic Structure of the Didactic Action: The Joint Action Theory in Didactics Within a Comparative Approach. Interchange, 46(4), 387?412.http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy,%20Gruson%20&%20Forest%202015%20Interchange.pdf
Rayou, P. et Sensevy, G. (2014). Contrat didactique et contextes sociaux. La structure d’arrie?re-plans des apprentissages. Revue française de pédagogie, 188, 28-38. Répéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/2015%20RFP188_Rayou_Sensevy.pdf
Sensevy, G. (2014). Characterizing teaching effectiveness in the Joint Action Theory in Didactics : an exploratory study in primary school. Journal of Curriculum Studies, 46(5), 577-610. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20JCS%202014%20Characterizi…
Tiberghien, A., Cross, D., & Sensevy, G. (2014). The evolution of classroom physics knowledge in relation to certainty and uncertainty. Journal of Research in Science Teaching, 51(7), 930?961. http://doi.org/10.1002/tea.21152 Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Tiberghien,%20Ross%20&%20Sensevy%20(2014)%20The%20evolution%20of%20Classroom%20Physics%20Knowledge.pdf
Santini, J., & Sensevy, G. (2014). La construction du phénomène dans les sciences de la Terre : transposition et référence. Une étude de cas comparée du séisme dans l’histoire des sciences et à l’école élémentaire. Skholê, 18(2), 73-82. [texte intégral]
Sensevy, G., Forest, D., Quilio, S. et Morales, G. (2013). Cooperative engineering as a specific design-based research. ZDM, The International Journal on Mathematics Education, 45(7), 1031-1043. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/ZDM%20Sensevy%20et%20al%202013%20Cooperative%20Engineering.pdf
Sensevy, G. (2012). About the Joint Action Theory in Didactics. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15(3), 503-516. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/ZFE%20Sensevy%202012%20JATD.pdf
Sensevy, G. (2012). Le jeu comme modèle de l’activité humaine et comme modèle en théorie de l’action conjointe en didactique. Quelques remarques. Nouvelles Perspectives en Sciences Sociales, 7(2), 105-131. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/NPSS%20Sensevy%202012%20Jeu.pdf
Sensevy, G. (2012). Logique de l’action et film d’étude. Éducation & Didactique, 6(3), 167-177. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%202012%20E&D%20Logique%20de%20l’action%20et%20film%20d’%C3%A9tude.pdf
Sensevy, G. et Forest, D. (2011). Semiosis process in instructional practice. Proceedings of the ICLS 2011 conference, the International Conference of The Learning Sciences. Sydney. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/ICLS%20Sensevy&Forest%2019%20April%202012.pdf
Sensevy, G. (2101). Notes sur la notion de geste d’enseignement.Travail et formation en éducation. (5).
http://journals.openedition.org/tfe/1038
Sensevy, G. (2009). Esquisse d’une pragmatique didactique. Psychologie de l’interaction, 27-28, 179-223.
Sensevy, G. (2009). Une étude d’un enseignement de la lecture au CP. Esquisse d’articulation de divers types d’analyse. Revue Française de Pédagogie, 168, 39-58. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20RFP%202009%20Ens%20Lect%20CP.pdf
Sensevy, G., Maurice, J-J., Clanet, J. et Murillo, A. (2008). La différenciation didactique passive : un essai de définition et d’illustration. Les Dossiers des Sciences de l’Education, 20, 105-122. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/SensevyEtAlDiffDidPassiveDossiersSCE.pdf
Sensevy, G. (2008). Le travail du professeur pour la théorie de l’action conjointe en didactique. Une activité située ?Recherche et Formation, 57, 39-50. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/SensevyRech&Form2008TravailProfesseurTACD.pdf
Sensevy, G., Tiberghien, A., Santini, J., Laubé, S. et Griggs, P. (2008). Modelling, an epistemological approach : cases studies and implications for science teaching. Science Education, 92(3), 424-446. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/ScienceEducation2008SensevyEtAl.pdf
Piquée, C. et Sensevy, G. (2007). Lecture au cours préparatoire : une analyse empirique de l’influence des choix pédagogiques et didactiques. Repères, 36, 231-252.
Sensevy, G. (2006). L’action didactique. Eléments de théorisation. La revue suisse des Sciences de l’Éducation, 28(2), 205-225.
Sensevy, G. et Santini, J. (2006). Modélisation : une approche épistémologique. Aster, 43, 163-188. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Santini%20Aster%2063_188.pdf
Sensevy, G., Théry, M. et Nédélec-Trohel, I. (2006). A propos de l’enseignement des mathématiques en Adaptation et Intégration Scolaire. Une étude de cas comparative en regroupement d’adaptation. Recherches en Didactique des mathématiques, 26(2), 151-206. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20et%20al%202006%20RDM%20Adaptation.pdf
Sensevy, G., Kuster, Y., Hélary, F. et Lameul, G. (2005). Le forum débat : un dispositif d’apprentissage collaboratif en formation initiale d’enseignants. Distances et Savoirs, 3(3-4), 331-330. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20et%20al%202005%20D&S%20Forum%20D%C3%A9bat.pdf
Sensevy, G., Mercier, A., Schubauer-Leoni, M-L., Ligozat et F. Perrot, G (2005). An attempt to model the teacher’s action in mathematics. Educational Studies in mathematics, 59(1), 153-181. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Esm2005SensevyEt.pdf
Sensevy, G, Forest, D. et Barbu, S. (2005). Analyse proxémique d’une leçon de mathématiques. Revue des Sciences de l’Education, 30(2), 659-686. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20et%20al%202005%20An%20Prox%20Revue%20SCE.pdf
Sensevy, G. (2005). Sur la notion de geste professionel. Lettre de l’AIRDF. (36) http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20(2005)%20Geste%20professionnel%20AIRDF.pdf
Sensevy, G. et Rivenc, J-P. (2003).Un enseignement de l’histoire au CM. Questions didactiques. Revue Française de pédagogie, 144, 69-83. Repéré à :http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Rivenc%20rfp_2003_num_144_1.pdf
Sensevy, G., Turco, G., Stallaerts, M. et Le Tiec, M. (2002). Prise en compte de l’hétérogénéité : le travail de régulation du professeur. Aster, 35, 85-122
Sensevy, G. et Quilio, S. (2002). Les discours du professeur. Vers une pragmatique didactique, Revue Française de pédagogie,141, 47-56.
Mercier, A., Schubauer-Leoni, M.L. et Sensevy, G., (dir.) (2002). Vers une didactique comparée. Revue Française de pédagogie, 141, 5-16.
Sensevy, G. (2002). La formation continue des professeurs : quelques éléments de réflexions, quelques propositions.Le Français Aujourd’hui, 136, 9-16.
Sensevy, G. (2002). Représentations et action didactique. L’année des sciences de l’Éducation 2002, 67-90. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy_2002_representation.pdf
Sensevy, G. et Sallaberry J.-C. (dir.) (2002). Représentations et action didactique. L’année des sciences de l’Éducation 2002.
Merle, P. et Sensevy, G. (2002). Une modalité de régulation des pratiques professionnelles : la recherche d’une articulation entre “ attentes ” et “ besoins ” dans la formation continue des enseignants. Éducation et Sociétés, 8(2),27-48.
Sensevy, G., Mercier, A. et Schubauer-Leoni, M.L. (2000). Vers un modèle de l’action didactique du professeur. À propos de la Course à 20, Recherches en Didactique des mathématiques, 20(3), 263-304. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy_et_al%20(2000)%20Modele_action_professeur.pdf
Mercier, A., Sensevy, G. et Schubauer-Leoni, M.L. (2000). How social interactions within a class depend on the teacher’s assessment of the various pupil’s mathematical capabilities, a case study. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, International review of Mathematics Education, 32(5), 126-130.
Sensevy, G. et Mercier, A. (1999), Pourquoi faire encore des mathématiques à l’école ? Le Télémaque, 15, 69-78. Repéré à : http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Mercier%20(1999)%20Pourquoi%20faire%20encore%20des%20maths.pdf
Direction d’ouvrages scientifiques (DO)
Collectif Didactique pour Enseigner (2024).Un Art de faire ensemble. Les ingénieries coopératives. Rennes : Presses Universitaires de Rennes.
Collectif Didactique pour Enseigner (2020). Enseigner, ça s’apprend. Paris : Retz.
Collectif Didactique pour Enseigner (2019). Didactique pour enseigner. Rennes : Presses Universitaires de Rennes.
Sensevy, G. & Mercier, A. (2007). Agir ensemble. L’action conjointe du professeur et des élèves dans le système didactique. Rennes : PUR.
Editor of scientific publications (DO)
Books
Sensevy, G. (2011). Le sens du savoir. Éléments pour une théorie de l’action conjointe en didactique. Bruxelles : De Boeck. http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/sensdusavoir/
Sensevy, G. (1999). Éléments pour une anthropologie didactique. Note pour l’habilitation à diriger des recherches. Marseille : Université de Provence. Repéré à http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20(1999)%20Elements_anthropologie_action_didactique.pdf
Sensevy, G. (1998). Institutions didactiques. Étude et autonomie à l’école élémentaire. Paris : PUF.
Book Chapters
Sensevy G. (2019) Joint Action Theory in Didactics (JATD). In: Lerman S. (eds) Encyclopedia of Mathematics Education. Springer, Cham http://doi.org/10.1007/978-3-319-77487-9_100035-1
Sensevy G., Bloor T. (2019) Cooperative Didactic Engineering. Encyclopedia of Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.1-5, 2019, http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy-Bloor2020_CooperativeDidacticEngineering%20.pdf
Sensevy, G., Gruson, B., & Le Hénaff, C. (2019). Sur la notion de jargon. Quelques réflexions sur le langage et les langues. In C. Chaplier & A.-M. O’Connel (Éd.), Épistémologie à usage didactique. Langue de spécialité. (p. 35?52). Paris : L’Harmattan.
Sensevy, G. (2017). Penser l’activité du professeur et des élèves : quelle(s) théorie(s) didactique(s) pour mieux agir ? Dans S. Teston-Bonnard, N. Blanc, I. Colon de Carvajal & V. Markaki (dir.), Recherches en linguistique et en didactique. Apports de l’analyse des corpus et des interactions (p. 47-60). Limoges : Lambert-Lucas.
Sensevy, G. & Tricot, A., (2017). Apprentissages (Théories de l’). Dans A. Van Zanten & P. Rayou (dir.), Dictionnaire de l’éducation (p. 27-29). Paris : Presses universitaires de France.
Sensevy, G. & Ligozat, F., (2017). Didactique comparée et générale. Dans A. Van Zanten & P. Rayou (dir.), Dictionnaire de l’éducation (p. 173-176). Paris : Presses universitaires de France.
Sensevy, G. (2016). Le collectif en didactique. Quelques remarques. In Y. Matheron & G. Gueudet (Eds). Enjeux et débats en didactique des mathématique. Actes de la XVIIIe École d’été de didactique des mathématiques (pp. 223-253). Grenoble : La Pensée Sauvage. Repéré à http://blog.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20(2016)%20Le%20collectif%20en%20didactique_Quelques%20remarques.pdf
Sensevy, G. (2015). Analyzing Teacher’s Pedagogical Content Knowledge from the Perspective of the Joint Action Theory in Didactics. In M. Grangeat (Ed.), Understanding Science Teachers’ Professional Knowledge Growth (p. 63–85). Dordrecht: Sense Publishers. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%202015%20Analysing%20Teacher’s%20PCK.pdf
Sensevy, G. (2015). La relation, le collectif, l’épistémique, et le politique. Dans B. Albero, G. Gueudet, J. Éneau et J-N. Blocher, Formes d’éducation et processus d’émancipation (p. 81-88). Rennes : PUR. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%202015%20Relation%20Collectif%20Epistemique%20Politique.pdf
Sensevy, G. et Tiberghien, A. (2015). Action and science learning. In Gunstone R (ed.) Encyclopedia of Science Education, Vol. 1, pp. 10-12, Springer Dordrecht, Heidelberg, New York, London. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Tiberghien%20(2015)%20Action%20&%20Science%20Learning.pdf
Sensevy, G. et Tiberghien, A. (2015). Agency and Knowledge. In Gunstone R (ed.) Encyclopedia of Science Education, Vol. 1, pp. 27-30, Springer Dordrecht, Heidelberg, New York, London. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Tiberghien%20(2015)%20Agency%20&%20Knowledge.pdf
Sensevy, G. et Tiberghien, A. (2015). Milieu. In Gunstone R (ed.) Encyclopedia of Science Education, Vol. 2, pp. 639-641, Springer Dordrecht, Heidelberg, New York, London. Repéré à :http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20&%20Tiberghien%20(2015)%20Milieu.pdf
Sensevy. G. (2014). Le paradigme du connaisseur et de l’exemple. Préface au livre de F. Louis. Wittgenstein au gymnase. Pour une grammaire philosophique de l’EPS. Nancy : Presses universitaires de Nancy. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%202014%20Pre%CC%81face%20F%20Louis.pdf
Chevallard, Y. et Sensevy, G. (2014). Anthropological Approaches in Mathematics Education, French Perspectives. In Lerman S (ed.) Encyclopedia of Mathematics Education, pp. 38-43, Springer Dordrecht, Heidelberg, New York, London. Repéré à :http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Anthropological%20Approaches_Chevallard_Sensevy.pdf
Sensevy, G. (2013). Pourquoi Dewey. Dans H.-L. Go (dir.), Dewey penseur de l’éducation (p. 9-30). Nancy : Presse universitaires de Nancy. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%202013%20Pourquoi%20Dewey.pdf
Sensevy, G. (2013). Filmer la pratique. Un point de vue de la théorie de l’action conjointe en didactique. Dans L. Veillard et A. Tiberghien (dir.), Instrumentation de la recherche en Education. Le cas du développement d’une base de vidéos de situation d’enseignement et d’apprentissage ViSA. Paris : Presses de la MSH.
Tiberghien, A. et Sensevy, G. (2012). Video studies : Time and duration in the teaching-learning processes In J. Dillon & D. Jorde (Eds.), Handbook « The World of Science Education” volume 4. (p. 141-179). Rotterdam/Boston/Taipei : Sense Publishers.
Sensevy, G. (2011). Overcoming fragmentation : Towards a joint action theory in didactics. In B. Hudson & M. Meyer (Eds.), Beyond Fragmentation : Didactics, Learning and Teaching in Europe (pp. 60-76). Opladen and Farmington Hills : Barbara Budrich. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy2011TowardsJATD.pdf
Sensevy, G. (2011). Patterns of Didactic Intentions. Thought Collective and Documentation Work. In G. Gueudet, B. Pepin, & L. Trouche (Eds.), From Text to “Lived” Resources : Mathematics Curriculum Materials and Teacher Development (p. 43-57). New-York : Springer. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy2011PatternsDidacticIntentions.pdf
Sensevy, G. (2010). Les formes de l’intention didactique : communauté de pratique, institution, collectif de pensée ? Dans G. Gueudet et L. Trouche (dir.), Ressources vives (p. 147-161). Rennes : Presses universitaires de Rennes.
Sensevy, G. (2009). Didactique et sciences de l’éducation : une reconfiguration ? Dans A. Vergnioux (dir.), Quarante ans des sciences de l’éducation. L’âge de la maturité ? Questions vives (p. 49-57). Caen : Presses universitaires de Caen.
Sensevy, G. (2009). Contenus de savoirs et gestes d’enseignement. Professeurs et Chercheurs : vers de nouveaux modes de coopération ? Dans J. Clanet (dir.). Recherche et formation des Enseignants (p. 127-142). Rennes : Presses universitaires de Rennes.
Sensevy, G. (2008). Didactique comparée. Dans Dictionnaire de l’Éducation. Paris : PUF, à paraître. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Sensevy%20Dic%20Education%20Didactique%20compar%C3%A9e.pdf
Sensevy, G. (2007). Vergnaud, un pragmatiste ? Dans M. Merri (dir.), Activité humaine et conceptualisation : questions à Gérard Vergnaud (p.23-30). Toulouse : Presses universitaires du Mirail. Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/SensevySurVergnaud.pdf
Sensevy, G. (2007). Préface. Dans M.-C. Guernier, V. Durand-Guerrier et J.-P. Sautot (dir.), Interactions verbales, didactiques et apprentissages..Presses universitaires de Franche-Comté.
Sensevy, G. (2007). Categorías para decribir y comprender la acción didáctica (traduction en espagnol du premier chapitre de Agir Ensemble). Repéré à : http://python.espe-bretagne.fr/sensevy/Categorias%20para%20decribir%20y%20comprender%20Sensevy-2007.pdf
Sensevy, G. (2006). Approche didactique et apprentissage collaboratif assisté par ordinateur. Quelques remarques et questions. Dans E. Bruillard et G-L. Baron (dir.), Technologies de communication et formation d’enseignants : vers de nouvelles modalités de professionnalisation ? (p. 81-102). Paris : INRP.
Schubauer-Leoni, M.-L., Ligozat, F. Leutenegger, F, Sensevy, G. et Mercier, M. (2004). Capire l’azione dell’insegnante per interpretare l’attività dell’allievo in classe. Dans B. D’Amore S. Sbaragli (dir.) La Didattica della matematica : una scienza per la scuola. (p. 49-63). Bologna : Pitagora Editrice.
Sensevy, G. (2003). Des catégories pour l’analyse comparée de l’action du professeur : un essai de mise à l’épreuve. Dans P. Venturini, C. Amade-Escot et A. Terrisse (dir.) Étude des pratiques effectives. L’approche des didactiques (p. 25-46). La Pensée Sauvage : Grenoble.
Sensevy, G. (2001). Théories de l’action et action du professeur. Dans J-M Baudouin et J. Friedrich (dir.), Théories de l’action et éducation (p. 203-224). Bruxelles : De Boeck.
Sensevy, G. (2001). Modèles de l’action de l’enseignant. Nécessité, difficultés. Dans A. Mercier, G. Lemoyne ethttp://cerme4.crm.es/ A. Rouchier (dir.), Le génie didactique (p. 209-232). Bruxelles : De Boeck.
Communication with proceedings in an international conference (ACTI).
Sensevy, G. (2009). Outline of a Joint Action Theory in Didactics. Actes du Symposium international, Sixth Conference on European Research on Mathematics Education (CERME 6). Lyon.
Sensevy, G. Gruson, B., Marlot, C. et Santini, J. (2008). The joint Action theory in Didactics. Introducing the approach. Symposium international, European Conference on Educational Research (ECER). Göteborg.
Sensevy, G., Gruson, B. et Ligozat, F. (2007). Pragmatics and didactics : some remarks. Symposium Didactics : European Conference on Educational Research (ECER). Ghent..
Santini, J. et Sensevy, G. (2007). Teacher’s Action and Student’s conceptions in the geology class : a case study. Symposium Title, Annual Conference European Science Educational Research (ESERA). Malmö.
Sensevy, G., Ligozat, F., Schubauer-Leoni, M.L. et Flückiger, A. (2006). Theorizing didactical action : teacher and students’ joint action in the classroom. Symposium Teaching and Learning/Didactics : Sharing Perspectives, Annual Conference European Educational Research Association (EERA). Genève.
Sensevy, G., Ligozat, F., Leutenegger et F. Mercier, A. (2005). The teacher’s action, the researcher’s conceptions in mathematics. In CERME 4 Proceedings “Teaching practices to issues in teacher’s education” (workgroup 12). Sant Feliu de Guixols, Spain. Repéré à :
Sensevy, G. (2005). Responsable, avec C. Amade-Escot, du symposium « Approche comparatiste en didactique : le spécifique et le générique ». Dans Former des enseignants-professionnels, savoirs et compétences . Actes du 5e colloque International « Recherches(s) et Formation ». Nantes.
Sensevy, G et Turco, G. (2004). Interactions langagières, contenus de savoir, et action du professeur. Un débat sur le vivant en GS-CP. Dans Faut-il parler pour apprendre ? Dialogues, verbalisation et apprentissages en situation de travail à l’école : acquis et questions diverses. Actes du Colloque international Arras. Nord Pas De Calais.
Sensevy, G. (2003). Discours et Action. Quels types de relations ? Intervention en table ronde au Colloque ARIS, Cultures Sportives et artistique. Formalisation des savoirs professionnels. Rennes.
Sensevy, G (2002). Didactique comparée et Formation professionnelle des enseignants. Dans Colloque international de l’Association Francophone d’Education Comparée. Caen.
Sensevy, G., Perrot, G., Guillot, A., Turco, G. et Vivier, J-P (2002). Modélisation de l’action du professeur et formation. Dans Colloque International Inter-IUFM. Bordeaux.
Sensevy, G, Schubauer-Leoni, M.L. et Mercier, A. (2001). Pour une didactique comparée. Symposium du Colloque international de l’Association des enseignants-chercheurs de Sciences de l’Éducation. Lille.
Sensevy, G. et Quilio, S. (2001 ). Le travail du professeur, techniques didactiques, techniques langagières. Colloque international de l’Association des enseignants-chercheurs de Sciences de l’Éducation. Lille.
Sensevy, G., Mercier, A. et Schubauer-Leoni, M.L., (2001). A model for examining teacher’s didactic action in mathematics, The case of the game « Race to 20 ». Communication au Colloque CERME2 (2d Conference European Research on Mathematics Education). Marienbad.
Other
Conférences données à l’invitation du Comité d’organisation dans un congrès national ou international
Sensevy, G. (2007, février). Quarante ans de sciences de l’Éducation. Communication présentée à la table ronde plénière « De la psycho-pédagogie à la recherche éducationnelle : quelle originalité pour les recherches francophones ? », Colloque International, Caen.
Sensevy, G. (2005, janvier). L’analyse de films de séances de classe et de transcripts associés dans une approche didactique. Communication présentée à la conférence plénière introductive de l’École thématique « Méthodes d’enregistrement et d’analyse de données vidéo prises en situations de formation », ACI Éducation et Formation, Lyon.
Sensevy, G. (2005, février). Former des enseignants-professionnels, savoirs et compétences. Communication présentée à la table ronde « Relations entre chercheurs et praticiens », 5e colloque International « Recherches(s) et Formation », Nantes.
Sensevy, G. (2000). Quelques éléments de réflexion concernant l’action du professeur. Communication présentée au Congrès Didactique des disciplines et Approche anthropologique, IUFM d’Aix-Marseille.
International Activity
Sensevy, G. (2005). Expert pour le Conseil de Recherches en Sciences Humaines (CRSH) du Canada : expertise à mi-parcours d’un projet du programme des Grands travaux de recherche concertée (GTRC), « L’évolution actuelle du personnel de l’enseignement préscolaire, primaire et secondaire au Canada », responsable Maurice Tardif.
Research Projects
Sensevy, G. (2022-2027) ANR (National Agency Research, DEEC-ANR-22-CE41-0020) DEEC: Determining the Effectiveness of Experimentally Controlled Studies in Education
https://blog.inspe-bretagne.fr/anr-deec-ace/
Sensevy, G. (2015-2018) PIA (Investment for the Future Program) Arithmetics and Comprehension at Elementary School
https://blog.espe-bretagne.fr/ace/
Sensevy, G. (2003-2006). Recherche Programme Incitatif de Recherche en Education et formation (PIREF) « Contextes sociaux des apprentissages ». Caractérisation des pratiques d’enseignement et détermination de leur efficacité. La Lecture et les Mathématiques au Cours Préparatoire (Première Primaire).